Conversies meten. Sinds de afschaffing van third party cookies is het niet meer zo makkelijk. Maar niet getreurd. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Hoe? Lees je in deze blog.
Oke, als online marketeers moeten we eerlijk zijn. Wij vinden privacy ook enorm belangrijk. Anderzijds maakt het de meetbaarheid van onze advertentiecampagnes een stuk uitdagender. Conversies komen niet zomaar binnen, en meetbaarheid is een flinke uitdaging. Gelukkig zijn hiervoor ook oplossingen bedacht. Wij nemen je mee in deze oplossingen.
De basis van conversies meten. Van third party naar first party cookies.
We blijven lekker in de feeststemming, want we gaan van third party cookies naar first party cookies. Maar wat betekent dit nu precies? Third party cookies waren in het verleden de standaard. Third party betekent niks anders dan dat je een ‘derde partij’ toegang geeft tot de data die je verzamelt op je website.
Natuurlijk moest dat wel op een GDPR compliant manier. Sinds de uitbreiding van een stukje wetgeving omtrent deze digitale cookies is het verzamelen van gegevens veranderd. Je mag namelijk geen data van derden meer verzamelen, maar dit moet ‘first party’ worden. Met first party bedoelen we in dit geval jou als bedrijf. Je mag dus alleen nog maar eigen gegevens verzamelen. Dat kan best een uitdaging zijn. Want je hebt geen eigen servers en opslag. Of misschien wel? Hoe we met server side tagging dit probleem op gaan lossen is voornamelijk door het gebruik van twee handige tools. Gelukkig hoef jij er maar een te kiezen, en delen wij de ervaring van beide met je. We behandelen de voor- en nadelen en de prijzen. Dat doen we van de twee bekendste programma’s. True ROAS en Triple Whale.
First party cookies meten met True ROAS.
Een van de twee tools die we willen bespreken is True ROAS. Dit programma werkt op de platformen Shopify en Woocommers en is een AI ad tracking systeem. Het grote voordeel volgens True ROAS is dat ze met een instant 1-click setup alle kanalen voor ad tracking kunnen koppelen. Het maakt het hierdoor enorm veel makkelijker om conversies te meten.
Omdat je gebruikt maakt van de servers van True ROAS op je eigen website is alle data die je verzamelt first party in plaats van third party. Weetje nog, die derde partij die niet meer mocht.
Prijs
De prijzen bij TrueROAS zijn op basis van je maandelijkse omzet. Ze bieden drie pakketten aan die variëren tussen de $79 en $699 per maand. Een demo is natuurlijk zo geboekt.
De voordelen op een rijtje:
- Makkelijke integratie met platformen zoals Meta en Google ads.
- Helpt je het first party cookie probleem oplossen.
- Prijs op basis van maandelijkse omzet.
Conversies meten met Triple Whale.
Een grote tegenhanger van TrueROAS is het bedrijf Triple Whale. Dit bedrijf biedt net als TrueROAS een oplossing voor het third party cookie dataprobleem. Met het platform van Triple Whale ben je ook in de gelegenheid deze data first party te maken om zo je conversies weer goed te meten. Triple whale roemt vooral hun eigen dashboard waar je gelijk inzichtelijk hebt wat echt belangrijk is, zoals omzet per kanaal, aantal orders en veel meer.
De mogelijkheid om dingen in dit dashboard aan te passen is wat ze in hun optiek uniek maakt.
Prijs
Het prijsmodel is om en nabij hetzelfde als True ROAS alleen is het grote verschil dat bij Triple Whale de prijs op basis van 12 maanden omzet is i.p.v. maandelijkse omzet. Hoe hoger de omzet, hoe hoger de prijs natuurlijk. Ook hier heb je een basic, pro en enterprise plan. Variërend tussen de $129 en $279 dollar per maand. (Goedkoopste plan.)
Welke keuze moet je maken om conversies te blijven meten?
Dat is een lastige vraag. Beide bedrijven hebben een gehele pagina toegewijd aan het uitleggen van drogredenen met uitgebreide beargumentatie. Misschien heel Amerikaans, maar zeker de moeite waard om je eigen conclusies te trekken. De Triple Whale variant lees je hier. De TrueROAS versie lees je hier. Je zou kunnen stellen dat deze burenruzie een hoop verduidelijkt. Maar het tegendeel is waar. Het maakt de keuze juist alleen maar lastiger. Daarom delen we graag onze ervaringen met jou:
Wij hebben met beide platformen gewerkt en onze keus zou zijn om te werken met True ROAS wanneer je een Woo commerce shop hebt en juist met Triple Whale te gaan werken op het platform van Shopify.
Conclusie
Meetbaarheid zal in de toekomst steeds belangrijker worden bij het optimaliseren van je betaalde campagnes. Bijvoorbeeld wanneer je Google ads campagnes wilt optimaliseren. We sluiten niet uit dat ook steeds meer Nederlandse bedrijven deze markt op zullen stormen met betere alternatieven. Als die er zijn, weet jij het natuurlijk als eerste! Sterker nog, we hebben een oplossing om gelijk 100% transparant je data te meten. Dat doen we met ons Server Side Tracking pakket.
We snappen dat je als ondernemer of marketing manager geen idee hebt wat de beste keuze is in jouw geval. Is dat nou al het geval? Dan helpen wij je graag verder! Plan anders geheel vrijblijvend een call in met Yannick.
Kopje koffie?
Eenvoudig eventjes online inplannen en wij hebben de koffie klaar staan. Zien wij je snel?