Je gaat starten met adverteren op Instagram. Meer mensen bereiken, even wat geld er tegenaan gooien en gaan met die banaan. Maar werkt het wel zo gemakkelijk? Welke kosten moet je gaan maken en vooral: Met welk budget start je.? Wij leggen het uit.
Instagram is een platform dat als geen ander aan het groeien is. Social advertising is dan iets waar je enorm snel op uitkomt. Maar hoe ga je hiermee aan de slag op het moment dat dit de eerste keer is? Moet je eenmalig geld tegen een campagne aan smijten of ga je gestructureerd te werk met een dagbudget en een business manager. Wij helpen je door deze stappen heen.
Waarom ga je beginnen met social advertising?
Het belangrijkste om mee te beginnen is jezelf af te vragen waarom je gaat starten met het adverteren op Instagram. Is het omdat je meer volgers wil krijgen? Wil je meer mensen bereiken? Misschien heb je wel een leuke winactie online staan en wil je dat deze gaat lopen.
Waarom is dat doel nou zo belangrijk hoor ik je denken? Omdat iedere campagne een ander doel heeft. Zo wil je met een webshop een winstgevende campagne opstarten om zo meer nieuwe klanten te bereiken. Als dienstverlener wil je misschien juist lead aanvragen hebben. Of wil je als bedrijf juist met een specifieke campagne dat mensen je website gaan bezoeken.
Wanneer je dit doel voor jezelf duidelijk hebt is het ook weer makkelijker om te zien welke kosten je gaat maken voor het adverteren op Instagram.
Met welke kosten moet ik beginnen als ik ga adverteren op Instagram?
Adverteren op Instagram is natuurlijk niet gratis. Je hebt hierin ook verschillende opties:
Ga je uitbesteden of zelf alles uitvoeren? Ga je werken met een eenmalige campagne of met een structurele campagne. Deze gaan we even voor je uiteenzetten zodat je weet welke kosten je kan verwachten bij het adverteren op Instagram.
Eenmalige campagne of een structurele campagne?
Zo kun je er heel bewust voor kiezen om een eenmalige campagne te starten voor online leads. Bijvoorbeeld wanneer je een actie hebt. Of misschien wil je blijvend mensen bereiken om je naamsbekendheid op te bouwen. Zo heb je misschien tijdelijke vs blijvende kosten.
Zelf uitvoeren of uitbesteden?
Nu je weet wat voor een campagne je gaat maken, kun je voor jezelf bepalen of je het allemaal zelf gaat uitvoeren of juist gaat uitbesteden bij een bureau met expertise, zoals wij. Daar zitten wel de kosten aan vast, natuurlijk.
We vinden het niet heel relaxed om onze prijzen hierin te noemen, omdat we weten dat iedere klus maatwerk vereist. Maar een simpel google resultaat geeft een prijsindicatie tussen de €200 en €750 per maand. En dat is een realistische schatting in onze optiek. Ieder bureau werkt weer anders.
Stappenplan om succesvol te starten met adverteren op Instagram.
Om het maar gelijk praktisch te maken, hebben we een handig stappenplan voor je om te volgen wanneer je aan de slag gaat met social advertising op Instagram.
Stap 1: Bepaal je campagne strategie.
Zoals eerder in de blog benoemd is het belangrijk om te weten welke campagne strategie je wil gaan hanteren:
- Website verkeer stimuleren.
- Meer profielbezoeken realiseren.
- Winstgevende campagnes voor verkoop.
- Leads binnen halen.
Wanneer je dit duidelijk hebt kun je naar stap 2.
Stap 2: Bepaal je doelgroep.
Heel belangrijk is dat je weet welke doelgroep je gaat benaderen via Instagram. Welke regio ga je adverteren en welke juist niet. Niets is zo vervelend als een advertentie krijgen van een restaurant die 150 kilometer verderop zit.
Stap 3: Bepaal je budget.
Iedere ondernemersportemonnee is anders, daarom is het goed om voor jezelf af te kaderen hoeveel budget je gaat uitgeven aan deze advertentiecampagne. Iets wat we wel aan willen raden is niet met een te klein budget te starten. €5,- per dag is niet iets wat we aanraden, eerder €15-20,- per dag. Waarom? Omdat een laag bedrag niet heel veel gaat betekenen voor je zichtbaarheid. Zeker niet wanneer je een groot gebied zou willen bereiken.
Stap 4: Ga aan de slag met het maken van campagnes.
Het instellen van een business manager en een advertentieaccount kan als vervelend worden beschouwd. Uit eigen ervaring weten we dat dit op de lange termijn voor betere campagnes zorgt. Even een bestaande post promoten voor €50,- is dan ook niet ideaal. Het werkt wel, maar enkel kortstondig. Je kan ook heel weinig A/B testen of sturen.
Je gaat aan de slag met het maken van advertentiesets en gaat ook advertenties vullen met kopteksten, beeldmateriaal en meer. Dat beeldmateriaal is wel belangrijk. Zorg ervoor dat je pakkende content hebt!
Stap 5: Zet je campagnes live.
Nu je alles hebt afgerond kunnen je campagnes live. Een mooi moment! Nu is het wel belangrijk om dit slim te plannen. Ben je ’s avonds aan het werk en zet je deze campagne aan per direct? Dan kun je er de klok op gelijk zetten dat in die paar uur je dagbudget er nog doorheen gaat. Ben dan slim en zet deze op de volgende dag. Tipje van ons!
Conclusie
Nu je weet hoe je het doel van de advertentiecampagne moet bepalen, welk budget een beetje realistisch is en je het stappenplan hebt gevolgd om te starten met adverteren op Instagram, hopen we dat je veel waarde hebt gehaald uit deze blog. Mocht je nog vragen hebben? Dan kun je heel gemakkelijk met Yannick in gesprek over de mogelijkheden. Wel zo fijn, een aanspreekpunt. Meer weten over ons of over ons prachtige bedrijf? Navigeer vooral lekker door de site heen.
Kopje koffie?
Eenvoudig eventjes online inplannen en wij hebben de koffie klaar staan. Zien wij je snel?