Een online marketing funnel bouwen is een veelgebruikte term. Want klanten komen niet zomaar aanwaaien, die moeten we warm maken. Met deze tips bouw je aan een funnel die werkt!
Wat is een online marketing funnel precies? Wat kan ik ermee?
Een online marketing funnel is als een trechter waarmee je van nieuwsgierige kijkers uiteindelijk betalende klanten maakt. Stel je voor: je organiseert een feestje. Bovenaan staan de mensen die je uitnodigt. Sommigen komen binnen, anderen blijven op de stoep twijfelen. Jouw taak? Ze zo nieuwsgierig maken dat ze de hele weg naar de dansvloer (de verkoop) afleggen.
Een funnel heeft drie fases, elk met een eigen vibe:
- Top of Funnel (ToFu) – De eerste indruk, mensen leren je merk kennen.
- Middle of Funnel (MoFu) – Je hebt hun interesse gewekt, nu wil je ze warm houden.
- Bottom of Funnel (BoFu) – Tijd om de deal te sluiten: de koopbeslissing.
Laten we die fases eens stuk voor stuk induiken om tot een ijzersterke trechter te komen.
Top of Funnel (ToFu): Het Feest Begint – Trek Aandacht!
Dit is de fase waarin je zoveel mogelijk mensen naar je ‘feest’ probeert te krijgen. Denk aan social media posts, blogs (zoals deze), video’s of SEO-content die je website hoger in Google laat ranken.
Zie het als een straatmuzikant die iedereen nieuwsgierig maakt met een catchy melodie. Jouw content moet aantrekkelijk zijn, informatief en prikkelen. Je wilt dat mensen denken:
“Hmm, dit merk klinkt interessant, daar wil ik meer van weten!”
Praktische tips:
- Publiceer blogs over veelgestelde vragen van je doelgroep.
- Maak korte, boeiende video’s op Instagram of TikTok. Of zakelijke posts op LinkedIn.
- Bied gratis e-books of checklists aan in ruil voor e-mailadressen.
Heb je wat meer budget beschikbaar? Dan is het in onze optiek goed om te kijken welk kanaal bij je bedrijf past en hier wat advertentie budget achter te zetten. Bijvoorbeeld in social media advertising.
Alles om ervoor te zorgen dat we mensen kennis laten maken met jouw bedrijf. En je weet wat ze zeggen: “Een eerste indruk, die maak je maar een keer.”
Middle of Funnel (MoFu): Je Hebt hun Aandacht – Nu Warm Houden!
Mensen zijn binnen, ze nippen van hun drankje, maar zijn nog niet klaar om het dak eraf te feesten. Nu is het zaak om ze langer vast te houden en de relatie te verdiepen.
Vergelijk het met een goede DJ die de sfeer erin houdt met een mix van bekende hitjes. In deze fase deel je bijvoorbeeld:
- E-mailcampagnes met waardevolle tips.
- Case studies of klantverhalen.
- Webinars of gratis workshops.
Het doel? Vertrouwen opbouwen en laten zien dat jij dé expert bent.
Praktische tips:
- Automatiseer e-mails met slimme follow-ups.
- Gebruik storytelling in je content.
- Laat je succesverhalen stralen op je website.
Waar we bij Innomarca enorm in geloven is het persoonlijke karakter van je bedrijf naar voren brengen. Waarom? Mensen kopen namelijk van mensen.
Laat jezelf dus terugkomen als eigenaar in je advertentie varianten, en vertel jouw verhaal! Want iedere onderneming heeft een verhaal, waar mensen graag naar luisteren.
Bottom of Funnel (BoFu): Tijd om overstag te gaan.
De dansvloer is vol, de sfeer zit erin. Dit is hét moment waarop mensen klaar zijn om te kopen – maar soms twijfelen ze nog.
Hier moet je de laatste bezwaren wegnemen. Denk aan een winkelmedewerker die net dat duwtje geeft: “Deze jas staat je geweldig en hij is nu in de aanbieding!”
Wat werkt hier goed?
- Social proof: Klantbeoordelingen en testimonials.
- Urgentie: Tijdelijke kortingen of schaarste.
- Garantie: “Niet tevreden? Geld terug!”
Praktische tips:
- Voeg een duidelijke call-to-action toe, zoals “Bestel nu met 10% korting!”
- Toon positieve klantreviews bij je checkout.
- Maak het bestelproces supersimpel.
Een veel voorkomende techniek die we hier op loslaten is de combinatie tussen Meta ads en Google Ads, om het verkeer vanuit de top of funnel te kunnen retargeten met Google Ads, wanneer de zoekactie en koopintentie een stuk concreter zijn.
Precies wat je in deze fase van je funnel wil hebben!
Klaar om jouw online marketingfunnel winstgevend te maken?
Een online marketingfunnel die écht werkt, begeleidt klanten moeiteloos van nieuwsgierigheid naar aankoop. Of je nu net begint of je funnel wilt finetunen, wij van Innomarca B.V. helpen je graag met strategie, de perfecte videocontent en kanalen die écht converteren.
Samen sparren over jouw ambitie en online marketing funnel?
We geloven dat goede gesprekken beginnen met een goede bak koffie. Laten wij die nou net hebben!
Binnenkort maar eens aan de slag met jouw ambities?