Wanneer je denkt dat TikTok alleen voor dansjes en andere onzin was, heeft het mis. Steeds vaker wordt er gezocht via TikTok. Hoe werk je aan je TikTok SEO en is het relevanter dan Google? Wij leggen het uit.

De opkomst van TikTok SEO.

TikTok was voorheen altijd het platform voor 14 jarige puberale meisjes en jongens die met hippe dansjes miljoenen views pakten. Makkelijker nog dan Instagram en nog makkelijker dan YouTube. In de loop der jaren is er een hoop veranderd op dit platform. Van adverteren tot daadwerkelijk inhoudelijke content. Meer gebruikers en dus ook meer zoekintentie. Welkom in de wereld van TikTok SEO.

Verandering in zoekintentie.

Content is de laatste jaren steeds meer veranderd. Met een jongere opkomende doelgroep via social media is de wereld in een stroomversnelling geraakt die wij af en toe ook niet bij kunnen houden. Dat betekent ook dat de gebaande paden niet overal gelden. 

Zo is zoeken via TikTok de laatste maanden enorm trending. Waarom? Er zit meer context bij een video dan bij een webpagina zoals deze blog. 

Zo is video content op social media niet meer weg te denken en dus nu ook niet meer weg te denken binnen SEO. De vraag vanuit de bezoeker is dus veranderd. We willen dus de oplossing zien via een video. Wil je juist betaald groeien met je bedrijf in het bereiken van je klanten via TikTok? Dan helpen wij je graag! 

TikTok SEO Innomarca online marketing nijmegen zoekresultaat
TikTok SEO zoekresultaat beste restaurant Nijmegen

Voorbeeld van TikTok SEO

Om de relevantie van TikTok SEO wat kracht bij te zetten heb ik hierboven twee voorbeelden geplaatst. Eentje met een zakelijke intentie (die er nog weinig is) en eentje met een niet-zakelijke zoekintentie (die er dus wel veel is). 

Hoewel de zoekvolumes, concurrentiepositie en parameters voor ranking nog wat onduidelijk zijn, heeft het dus wel degelijk waarde om als eerste genoemd te worden. Om nu te zeggen dat we met deze nummer 1 posities direct 10 leads gaan halen betwijfel ik, maar het tweede voorbeeld is een stuk interessanter.

 

 

Niets missen van onze TikTok's? Volg ons!

Nieuwe kansen met TikTok SEO.

Nu je dus weet dat er steeds meer mensen behoefte hebben aan video content als zoekresultaat kan het tweede voorbeeld enorm interessant zijn voor horeca. 

Stel dat je als Nijmeegs restaurant enorm graag meer bezoekers wil trekken, is dit een kans die je niet zou mogen laten liggen. Weinig concurrentie, weinig risico op missers en een hoop potentie in de toekomst. 

Wat gaat de toekomst brengen?

Gaat TikTok de complete functie van Google als enige zoekmachine overnemen? Denk het niet. Wat wel zal gebeuren is dat Google deze vorm van zoekintentie zal omarmen. 

  1. Meer video’s in zoekresultaten.
  2. Meer verwijzingen naar platformen als YouTube en TikTok. 
  3. Meer indexatie van tekstgebruik in titels en ondertitels op filmpjes. 

Benieuwd naar hoe je hier als bedrijf op in kan spelen? 

Plan een kopje koffie!

Eenvoudig hulp inroepen van Yannick? Plan dan een online koffiemomentje. Of kom fysiek langs. Koffie staat klaar!

Meer lezen over marketing?