Je wil starten met SEO. Op welke zoekwoorden moet je gevonden worden en hoe maak je een goede zoekwoorden analyse? Nou zo dus!

Een zoekwoorden analyse is natuurlijk essentieel bij het starten van je SEO avontuur. Je kan wel een hoop content gaan schrijven, maar als je de verkeerde zoekwoorden gebruikt gaat niemand je vinden. Hoe zorg je dat je de juiste vragen beantwoord en tot een goede zoekwoorden analyse komt? Met deze tips maak je een goede start. 

Waaruit bestaat een goede zoekwoorden analyse?

Een zoekwoorden analyse maken. Het klinkt als een makkelijk en eenvoudig klusje maar zoals bij veel dingen is niets wat het lijkt. Een goed onderzoek is het halve werk. 

Goede vragen die je jezelf hierbij kan stellen, om tot de juiste zoekwoorden te komen zijn: 

Welke diensten lever ik of welke producten, merken verkoop ik? Grote kans dat hier al merken, diensten of producten uit komen rollen waar zoekvolume zit. 

Op welke locaties verkoop ik of lever ik diensten? Grote kans dat een combinatie van product + plaats kansen voor je bedrijf kan opleveren.

Waar word je concurrent op gevonden? Misschien niet de meest originele maar wel een handige methode. Beter goed gejat dan slecht bedacht. Een grote concurrent bekijken om te zien waarop ze gevonden worden kan helpen met richting geven.

laptop geopend op tafel klantcases innomarca zoekwoorden analyse

Deze zoekwoorden structuur kun je aanhouden.

Wij vinden het belangrijk dat je een zoekwoorden onderzoek hebt die bestaat uit long-tail en short-tail zoekwoorden. Wat voor tail? Precies. Long- en short tail zoekwoorden. 

Voorbeeld van short tail: Zoekwoorden analyse

Voorbeeld van long tail: Zoekwoorden analyse voor webshops

Zo zijn long tail keywords een stuk specifieker. Dus krijg je ook een specifiekere bezoeker. Dat is een enorme kracht die je kan benutten. 

Wij raden je aan de volgende structuur te hanteren in je zoekwoorden analyse en je SEO strategie: 

Laaghangend fruit: Zoekwoorden met een hoog volume en lage concurrentie. 

Stap erna: Dit zijn zoekwoorden die belangrijk zijn voor je branche maar niet onder laaghangend fruit vallen. Een mooie mix van short tail- en longtail keywords met een wat lager zoekvolume of met een wat hogere concurrentie.

Top keywords: Dit zijn de belangrijkste zoekwoorden maar ook tegelijkertijd de zoekwoorden met de meeste concurrentie. 

Nu je weet welke strategie je moet aanhouden, is het belangrijk om te kijken naar welke tools je moet gebruiken. 

social advertising instagram facebook tiktok pinterest zoekwoorden analyse shopify webshop laten bouwen wordpress website Rik Peters

Welke programma's of tools gebruik je voor een goed onderzoek?

We snappen dat met de tips die we tot nu toe hebben weggegeven je nog niet veel kan. Je hebt natuurlijk wel de juiste tools en software nodig om tot een goede zoekwoorden analyse te komen. 

Gelukkig zijn er een aantal handige tools, die ook gratis zijn, waar je terecht kunt voor een goede zoekwoorden analyse. Wij maken het liefste gebruik van SEMRush. Maar Ahfrefs en Google Trends bieden ook goede manieren om te ontdekken of er veel gezocht wordt naar termen. 

zoekwoorden analyse blog seo strategie

Aan de slag na een zoekwoorden analyse.

Nadat je een zoekwoorden analyse hebt gemaakt, is het tijd om aan de slag te gaan. Stel hierbij jezelf de volgende vragen? 

Heb ik al een pagina voor mijn zoekwoorden? Of moet ik een nieuwe pagina hiervoor aanmaken. 

Is het antwoord “ja”? Dan kun je aan de slag met het optimaliseren en omschrijven van deze pagina. Zo niet? Maak dan een compleet nieuwe pagina aan. 

SEO is geen sprintrace maar een marathon, die constant aandacht nodig heeft. Weten hoe je de beste resultaten behaald? Vraagt het ons en wij helpen je graag verder. 

Hulp nodig bij die strategie?

Eenvoudig eventjes online inplannen en wij hebben de koffie klaar staan. Zien wij je snel? 

Meer lezen over marketing?