5 Veel voorkomende conversiefouten, en de oplossing!

conversiefouten blog conversie optimalisatie webshop tips

Je webshop ziet er prachtig uit, je hebt al verkeer maar nog geen verkopen. Ligt het aan het product? Grote kans dat er conversiefouten in je webshop zitten. Dit zijn 5 conversiefouten, met oplossing!

Je webshop is natuurlijk het centrale orgaan waar mensen kopen. Je maakt al reclame op Instagram en Facebook. Hebt misschien al eens een blog of collectiepagina aangemaakt en er komen best al wat bezoekers naar je shop. Maar niemand die koopt wat. Frustrerend! Grote kans dat er conversiefouten in je webshop zitten! 

Conversiefouten, wat is dat eigenlijk?

Goede vraag. Conversiefouten zijn in onze optiek missers die je maakt in je webshop, die ervoor zorgen dat mensen geen aankoop doen. Dat kan zijn missende of ontbrekende informatie, koop knoppen beter uitlichten of gebrek aan overtuiging in de webshop. Wij gaan je de meest voorkomende conversiefouten uitlichten, en je helpen deze op te lossen. 

conversiefouten blog conversie optimalisatie webshop tips

Conversiefout 1: Verplicht je gegevens invullen. Vindt niemand leuk natuurlijk.

Wanneer mensen afrekenen is het natuurlijk van belang dat ze makkelijk hun gegevens in vullen. Veel ondernemers willen gelijk alle gegevens hebben, maar zit de klant daar op te wachten? Nee, totaal niet. 

“Maar hoe doe je dit dan wel goed?” 

Grote kans dat je met een platform als Shopify een hoop problemen hebt opgelost. De standaard checkout zorgt ervoor dat deze al geoptimaliseerd is. Zo hoef je niet alles verplicht in te vullen, en vult ie na het invullen van je postcode en huisnummer de straatnaam en woonplaats al aan. Kan dat ook niet misgaan. 

Wij denken dat dit het minimale is dat je moet vragen bij een order: 

  • Voor- en achternaam
  • e-mail adres (optioneel telefoonnummer)
  • Verzendgegevens (adres, postcode, woonplaats)

Meer is ook niet nodig voor een online order. We snappen dat je deze mensen later zou willen retargeten, maar dat stoot met meer informatie vragen enorm af. Weten hoe dat het geval is bij leadgeneratie? Daar schreven we deze blog over. 

checkout conversiefouten optimalisatie conversie webshop

Conversiefout 2: Kleurgebruik, belangrijker dan je denkt.

Kleuren, wat heeft dat precies te maken met mijn conversie ratio? Nou, meer dan je denkt.

Mensen maken overal associaties mee. Dat “hokjes denken” is een logisch gevolg van miljoenen jaren evolutie. Daarom maken we ook associaties met kleuren. Dus met kleurgebruik kunnen we verkoop stimuleren. 

Nog niet overtuigd van kleurassociaties? Hier wat voorbeelden: 

  • Positieve elementen, en goedkeuring associëren we met de kleur “groen”. Denk maar aan het groene stoplicht.
  • Fouten, missers of verbetering associëren we met de kleur “rood”. 
  • Het beste marketingbureau van Nederland? Met de kleur roze natuurlijk! (flauw, maar leuk.) 

Deze kleurassociaties kun je makkelijk vertalen naar je webshop. Bijvoorbeeld door belangrijke tekst te markeren. Zo vallen ze op tussen de rest. Maar ook door bijvoorbeeld koopknoppen groen te maken. 

Moet ik dan mijn beige bohemian huisstijl opgeven voor groene koopknoppen? Nee. Maar zorg ervoor dat je een kleur hebt die eruit springt. Opvallen = mensen helpen naar de juiste vervolgstap. Mooi voorbeeld is de productpagina hieronder. 

conversiefouten blog opvallende koopknop conversie

Conversiefout 3: Principes van Cialdini, heel handig.

Cialdini, meester in beïnvloeden en geweldig om te volgen. (Tip voor jou dus.) Zijn principes zijn ontwikkeld om mensen te beïnvloeden om te kopen. Deze principes ken je vaak al gauw, maar pas je misschien nog niet toe. Die wel essentieel kunnen zijn voor het verhogen van de conversie in je webshop. 

Benieuwd naar de principes? Check hier alles over deze principes. 

Zo creëer je makkelijk schaarste op je webshop door de beperkte voorraad extra aan te stippen. Of door een tijdelijke actie te presenteren.

Sociale bewijskracht? Licht het aantal reviews dat je hebt op platformen als Trustpilot of Google uit. Veel reviews? Dan is het vertrouwd en kopen mensen sneller! 

conversiefouten blog maattabel

Conversiefout 4: Geen maattabel, geen verkoop.

Een van de belangrijkste dingen die mensen willen weten is hoeveel ze van iets nodig hebben, welke versie ze moeten selecteren, of welke maat ze nodig hebben. Heb je geen maattabel of ander hulpmiddel bij je productpagina staan? 

Dan weet de klant ook niet welke ze moeten kopen. Oftewel, ze laten de verkoop links liggen. “Want dit kost bedenktijd.” 

Die split second is wat het verschil kan maken tussen een sale via je webshop, of een bezoeker die weggaat. Wat heb je dan liever? 

Conversiefout 5: Trage webshop, dan gaat het feest niet door.

De laatste dooddoener die we willen bespreken is de snelheid van je webshop. Niet alleen heel belangrijk voor je SEO ranking, maar natuurlijk ook voor je conversie. Trage webshop? Dan kun je die verkoop wel op je buik schrijven.

Makkelijke tools om de snelheid van je webshop te testen zijn: 

Een laadsnelheid in webshops die langer is dan 4 seconden is al een no go. Hoe je dit oplost? Wat ons betreft zo:

  1. Verklein je afbeeldingen. Niet qua formaat, maar qua bestandsgrote. Ga bijvoorbeeld van .PNG naar een .WEBP indeling. Een handige tool om bijv. JPG kleiner te maken is tinyjpg.com .
  2. Gebruik je een hoop plug-ins? Grote kans dat je webshop hierdoor trager is. Ga eens met een kritische blik kijken welke plug-ins je kunt verwijderen. 
  3. Hele lange pagina? Hele lange laadtijd dus. Kijk of de lengte van landingspagina’s korter kan. Hoe korter? Hoe sneller geladen. 

Effe samenvattend.

Conversie optimalisatieJe webshop is het belangrijkste orgaan van je online winkel. En als mensen niet kunnen vinden wat ze willen, dan gaat het feest niet door. Conversiefouten zijn niet gek en een constant proces. 

Daar hebben we je wat goede tips voor gegeven. Iets waar je makkelijk zelf mee aan de slag kunt. Bijvoorbeeld met kleurassociaties.

Weet je nog die kleur roze? Beste marketingbureau. Het blijft al hangen. Mocht je er nu niet uitkomen dan kun je via de roze knop hieronder een gratis kopje koffie drinken met Yannick. (Snap je de kleur van de knop nu?) 

We hopen van wel. Zo niet? helpen we je gewoon een handje! Bijvoorbeeld met het optimaliseren van je conversie. Benieuwd? Hier lees je er alles over. 

Je conversie boosten?

Plan eenvoudig een momentje in met Yannick. Gewoon vrijblijvend en met gratis lekkere koffie. Scheutje humor krijg je van ons cadeau!

Meer lezen over marketing?