Je wil met je fysieke winkel niet op een rustige plek zitten maar verkeer langs je winkel. Dat is bij een webshop niet anders. Deze marketing heb je nodig om een succes te maken van jouw webshop!
Webshops en marketing, die gaan hand in hand.
Je webshop is het centrale orgaan voor je online winkel. En hier gelden dezelfde principes als bij een fysieke winkel. Wanneer er geen mensen langskomen, dan ga je ook niets verkopen. Hoe zorg je ervoor dat je digitale winkel een verkoopkanon wordt? Met de juiste marketingstrategie voor je webshop!
Welke soorten marketing heb ik nodig?
Je hebt tal van manieren om te starten met marketing voor je webshop. SEO, SEA, adverteren op social media en nog 100 andere manieren. Met welke moet je beginnen?
Wij geloven bij Innomarca in een aanpak waar we eerst kijken naar je bedrijf, wie je bent en vooral waar je als bedrijf uniek in bent. Met die boodschap gaan we naar de uitvoerende kanalen om zo je ideale doelgroep te bereiken.
Van strategie naar marketing aanpak voor je webshop. Zo doen we dat!
Zoals gezegd begin je bij het begin. De strategie van je online marketing. Daarbij moet je antwoord hebben op de volgende vragen:
- Waar ben ik uniek in en wat is mijn onderscheidend vermogen?
- Wie is mijn ideale doelgroep en wat zijn kenmerken van deze doelgroep?
- Op welke kanalen begeeft mijn doelgroep zich?
Met het antwoord op deze vragen kun je weer verder naar de praktijk. Hoe gaan we die unieke boodschap nou naar de juiste plek brengen? Voordat we dat gaan doen nemen we een kijkje naar het hart van je online bedrijf.
Hoe zit je webshop in elkaar?
Je webshop. Vaak gebouwd op Shopify of op het platform van Woo Commerce. Welke beter is? We laten het in het midden. We schreven wel een blog over de voordelen van Shopify. En zoals Cruijff zei: “Ieder voordeel heb z’n nadeel.”
Wat echt belangrijk is, is niet het platform van je shop, maar hoe deze in elkaar steekt. Kun je makkelijk afrekenen? Heb je meerdere betaalmogelijkheden? Is alles voor bezoekers duidelijk.
Gratis tip: Als iemand je binnen 5 seconden uit kan leggen na het landen op je site, wie je bent, wat je doet en wat je verkoopt. Dan heb je de test gehaald en weet je zeker: Ik heb een goede homepagina gebouwd.
Maar met een goede homepagina zijn we er niet. Want we willen wel daadwerkelijk wat verkopen. Dat doen we met conversie optimalisatie.
Optimaliseren van je conversieratio.
Bij het optimaliseren van je conversie ratio gaan we van bezoekers daadwerkelijke klanten maken. Hoe we dat doen?
Over het algemeen is dat door:
- De gebruikerservaring te verbeteren. Als mensen iets niet kunnen vinden? Dan haken ze af.
- Beïnvloeding technieken toepassen en bezoekers sturen op verkoop.
- Neuromarketing principes toepassen.
Zo maken we van bezoekers betalende klanten. Zo!
De juiste kanalen om bezoekers naar je webshop te trekken.
Je hebt je webshop op orde. Je weet precies welke doelgroep je gaat aanspreken met welke boodschap. Het enige wat je nu nog nodig hebt, zijn bezoekers.
Hiervoor heb je enorm veel verschillende kanalen. Als het goed is weet je nu waar je doelgroep actief is. Bijv. Op Instagram. Of misschien juist wel op TikTok.
Misschien zoekt je doelgroep vooral wel via Google. Of vallen ze juist voor advertenties op Pinterest.
Vertaal die boodschap voor je doelgroep in content om ervoor te zorgen dat je meer bezoekers op je webshop hebt.
Kort samengevat. Met deze marketing vergroot je de potentie van je webshop!
Zo. Met deze stappen weet je precies hoe je jouw webshop gaat transformeren naar een winstgevend verkoop kanaal. Je kent je doelgroep nu, je weet op welke kanalen je welke boodschap moet brengen en je hebt je webshop op orde.
Als het allemaal zo makkelijk was als hierboven dan hadden wij nu geen werk. Wil je daarom experts hebben die dit voor je oppakken? Dan moet je ons hebben!
Jouw webshop door het geluid heen laten knallen?
De hulptroepen zijn dichtbij! Plan je kopje koffie online in. Staat ie warm als je aankomt! Yannick helpt je graag.