Is TikTok voor ieder bedrijf interessant? Wij helpen je kiezen.

Rik en Yannick overleg innomarca wordpress website laten maken shopify webshop laten maken seo sea online marketing

Waarschijnlijk heb je al eens op TikTok rondgekeken maar is dat voor bedrijven interessant? Zeker met de komst van short form content. Wij helpen je deze keuze maken.

Waar TikTok eerst nog het platform was voor leuke dansjes en grappige muziekjes is het anno 2024, een kanaal waar menig influencer of beroemd door is geworden. Is het dan ook interessant voor jouw bedrijf om hier actief op te zijn? Wij gaan je helpen met die keuze maken. 

Wat maakt TikTok anno 2024 interessant voor bedrijven?

TikTok is al lang niet meer het platform van 10 jaar geleden. Sterker nog, met een jaarlijks groeiende doelgroep is het al een tijd het snelst groeiende social media kanaal wereldwijd. 

Dat biedt natuurlijk een hoop kansen. Zowel voor B2C als B2B bedrijven. Wat die kansen dan precies zijn, daar komen we verderop in deze blog op terug.

Voor nu is het goed om te weten dat er een grote doelgroep is, waar jij je boodschap op kan richten. Een ander punt, dat je zou kunnen maken, is dat het voor innovatieve bedrijven het ideale kanaal is voor een voorsprong. Zeker als dat ook nog kan met humor. Wat als je concurrentie hier geen gebruik van maakt? Dan ligt hier een mooie gap om gebruik van te maken. Wil je millenials en jong talent aantrekken in je bedrijf? TikTok is dan zeker de place to be. 

De kansen voor bedrijven op TikTok.

We snappen dat het een beetje eng is om de eerste keer voor de camera te verschijnen, maar geloof ons, alles went. Als je je daarover heen hebt gezet zijn er echt enorm veel kansen te ontdekken op TikTok. 

Denk hierbij aan: 

  • Employer branding: Geef een leuk beeld van een “behind the scenes” in je bedrijf met short form content. Perfect wanneer je op zoek bent naar nieuw personeel. Zorg ervoor dat je bedrijf een positieve aantrekkingskracht heeft. TikTok kan daar een kanaal voor zijn.
  • Social selling: Een bedrijf vinden via een blog als deze is tof. Het geeft met foto’s en context een goed beeld van wat een bedrijf wil zijn. Maar zoals je weet zeggen beelden meer dan 1000 woorden. TikTok is je maatje in dit geval. Maak dus persoonlijke filmpjes. 
  • Makkelijker mensen bereiken: Het algoritme van TikTok is wat minder verzadigd dan Meta. Waardoor je sneller bij een doelgroep terecht komt. Benieuwd hoe we dat bij Garage Vermeer & Kersten voor elkaar kregen? Check het hier
  • Brand Awareness: Ben je op zoek naar een goedkope CPM (Cost per Mille) dan is dit je kanaal. Met TikTok ads is deze CPM vaak lager dan bij andere social kanalen. Helemaal goedkope CPM hebben? Ga lekker aan de slag met organische content plaatsen. Nog leuk ook!

Hopelijk heb je nu een beter beeld van wat de kansen zijn voor bedrijven. Nu is het belangrijk om de afweging te maken of dit ook in jouw bedrijfsstrategie past.

Rik en Yannick overleg innomarca wordpress website laten maken shopify webshop laten maken seo sea online marketing

De afweging maken: Is TikTok wat voor mijn bedrijf?

Mooi al die voordelen voor bedrijven, maar hoe maak ik nu de goede afweging? Past dit wel binnen mijn bedrijfsstrategie? 

Hele goede vraag om jezelf eens te stellen is: 

“Wil ik bekend staan als innovatief bedrijf?” of zijn de kanalen die ik momenteel gebruik genoeg om nieuwe mensen te bereiken. 

Misschien ligt de doelgroep focus op volwassenen van 40+. Dan is TikTok niet het beste kanaal. 

Wanneer is TikTok juist wel wat voor jouw bedrijf? 

TikTok is perfect wanneer je een jongere doelgroep wil aanspreken voor bijv. een stukje employer branding, brand awareness of juist een leuk beeld wil geven van je bedrijf. 

Is je tone of voice wat informeler en vind je het niet erg om voor de lens te staan? Dan weet je zeker dat TikTok perfect past binnen jouw strategie. 

 

Hulp nodig bij die strategie?

Eenvoudig eventjes online inplannen en wij hebben de koffie klaar staan. Zien wij je snel? 

Meer lezen over marketing?