SEO content optimaliseren voor generative search? Zo werkt het

Generative Search. Gaat ChatGPT de functie van een reguliere zoekmachine overnemen of worden zoekmachines met AI gevoed voor betere zoekresultaten? Wij gingen op onderzoek voor je uit.

Grote kans dat je al flinke tijd hebt geëxperimenteerd met ChatGPT. Zeker als SEO specialist is dit een revolutie in het genereren van content. Generative Search is enorm in opkomst maar brengt ook vragen met zich mee. Hoe optimaliseer je bijvoorbeeld een landingspagina voor generative search en wat heeft invloed? Wij zoeken het voor je uit. 

Wat is Generative Search precies?

Leuk die fancy termen, maar ik snap er geen reet van. Goed! Wij eerst ook niet. Daarom gaan we je helpen. Generative Search, oftewel generatieve zoekresultaten zijn een gevolg van AI in combinatie met een zoekmachine als Google. Het genereert in samenwerking met AI betere en uitgebreidere resultaten voor je zoekintentie. Je zou het ook kunnen zien als een enorm uitgebreide SERP feature. 

Ik gebruik alleen Google. Wat verandert er dan met Generative Search? Heb ik toch niks aan?

Sinds 2023 is Google aan het experimenteren met AI-integraties in hun zoekmachine. Google is natuurlijk het orgaan waar je “al je vragen stelt” en daar antwoorden op ontvangt. Omdat je op zoek bent naar informatie. 

Toen ChatGPT met hun 3.0 en 4.0 versie kwam, was er de angst voor een verschuiving. Want die antwoorden waren bizar goed. Wat doe je als Google dan? De strijd aangaan? Nee. Integreren die techniek! Mocht je trouwens op zoek zijn naar wat handige prompts als marketeer. Lees dan vooral hier verder! 

Met deze integratie kwam er ineens voor online marketeers een hoop ruimte voor optimalisatie. Want hoe zorg ik ervoor dat ik word meegenomen in AI zoekresultaten? Precies. Dat gingen wij ook uitzoeken. 

Factoren die belangrijk zijn voor Generative Search in zoekmachines.

Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat mijn website meegenomen wordt in deze zoekresultaten? Dat was een flinke uitdaging om uit te dokteren. Dan maar ChatGPT vragen. Die kwam met een onduidelijk antwoord. 

Maar wat helpt dan wel? 

Met wat diepgaander onderzoek kwamen we achter het volgende: Content met een informatieve zoekintentie wordt eerder meegenomen in deze resultaten. Geef je ook nog eens antwoord op een vraag, dan gaat dit sneller. 

Waarom is dit? 

Omdat we vragen stellen voor generatieve zoekresultaten. Denk maar aan onderstaand voorbeeld: 

“Bij welke wijngaard in de Barolo streek kan ik een wijnproeverij boeken?”

Schrijf je nu content met een H3 kop en titel “Bij deze wijngaarden in de Barolo streek kun je een wijnproeverij boeken.” is de kans al vele malen groter dat deze zullen worden meegenomen in generatieve search resultaten. Waarom? 

  • Informatieve zoekintentie
  • Antwoord van de vraag
  • Waardevolle content aangestipt met H3 kop en bijhorende paragraaf. 

Hier liggen dus kansen voor bedrijven en websites! Helaas was voor ons de feature van Search Labs nog niet beschikbaar. Maar geen zorgen. Wij helpen je wegwijs worden.

Moet ik dan mijn complete website omgooien? Alle blogs aanpassen en koppen?

Nee dat is nog niet nodig. Het is een verlengstuk van de huidige zoekmachines. Kan het helpen? Zeker! Wat in onze optiek het allerbelangrijkste is, is het volgende: 

  1. Structureer content goed met een duidelijke kopstructuur.
  2. Gebruik opsommingen.
  3. Maak zinnen niet te lang.
  4. Bied waarde met je content. 

Omdat je deze Generative Search Experience moet zien als een hele uitgebreide SERP feature is het belangrijk om dit in gedachten te houden. 

laptop geopend op tafel klantcases innomarca zoekwoorden analyse

Effe samenvattend.

Generative Search is een mooie trend waar veel bedrijven hun voordeel mee kunnen gaan doen in de toekomst. De combinatie van AI en zoekmachines is een ontwikkeling die wij alleen maar willen omarmen. Daar liggen straks kansen voor bedrijven.

Belangrijk voor nu is dat deze feature in de testmodus zit, en je het kan zien als uitgebreide SERP feature. Dat betekent dat informatieve content, long tail (vragende) keywords en goed gestructureerde content, key zijn. 

Voldoe je aan die criteria? Dan is de kans groot dat dit gigantische kansen gaat opleveren wanneer deze feature breed wordt ingezet. 

Altijd voorop lopen?

Plan eenvoudig een momentje in met Yannick. Gewoon vrijblijvend en met gratis lekkere koffie. Scheutje humor krijg je van ons cadeau!

Meer lezen over marketing?