Een content overload. We worden er iedere dag mee overspoeld. Zo wordt content steeds meer, en goedkoper qua inhoud.
Leven we in een wereld van een overload? Wij denken van wel en dit is hoe je ermee om kan gaan.
Een content overload. Wanneer is het een probleem?
Social media is tegenwoordig één grote contentmachine. Iedereen plaatst, deelt, en kijkt. Maar hoe vaak blijven we nog écht stilstaan bij wat we zien?
Het continu produceren van content klinkt misschien als de sleutel tot succes, vooral zakelijk gezien. Maar in werkelijkheid zorgt de overload aan content dat het steeds moeilijker wordt om op te vallen.
Sterker nog, in de online zee van berichten, video’s en blogs raakt veel content simpelweg ondergesneeuwd. Terwijl bedrijven vandaag de dag harder hun best doen om zichtbaar te blijven.
Hoe komt het dat content steeds minder waardevol is?
Hoe kan het dat die social media berichten een paar jaar terug nog zo goed scoorde maar vandaag de dag niet? Dat is grotendeels te wijden aan de technologische ontwikkelingen die dat faciliteren. Zo schrijf je eenvoudig een blog met ChatGPT of edit je makkelijk je filmpje met een sjabloon op Instagram of Capcut.
Hoe meer mensen produceren op platformen als Meta, LinkedIn en Websites, hoe meer data dit oplevert. Die data is natuurlijk waardevol.
YouTube Automation. Wanneer een content overload wel waardevol is.
Een andere ontwikkeling op bijvoorbeeld YouTube, is dat er een verdienmodel is voor content: YouTube Automation.
Waar je vroeger uren spendeerde aan het creëren van waardevolle content, produceren tools tegenwoordig binnen enkele minuten massaal video’s. Het gevolg? Een enorme bulk aan oppervlakkige content die puur is gericht op zoveel mogelijk kliks en views.
Dit verdienmodel draait om kwantiteit, niet om kwaliteit. Hierdoor neemt de waarde van de boodschap snel af, en verdwijnt jouw content makkelijk in de massa.
Kwaliteit boven kwantiteit: Hoe val je nog op?
In de chaos van alle content om je heen wil je blijven opvallen. Hoe doe je dat? In onze optiek doe je dat vooral door te snappen wat je doelgroep wil.
Wat zijn hun drijfveren? Wat inspireert deze doelgroep of wat laatst ze juist lachen?
Analyseer deze gedragskenmerken en zorg dat je daar perfect op inspeelt. Herinner je onze blogpost nog over Joris Lammers? Precies een voorbeeld van de juiste doelgroep gekoppeld aan entertainment. Zo lift je dus mee op een trend.
Mocht je niet alleen maar trendgevoelige content willen maken, dan staan er drie dingen centraal:
- Authenticiteit
- Relevantie
- Houd waarde voor je doelgroep
Zolang jij je aan deze drie zaken kan houden, komt het wel goed met je content. Wil je hier nu hulp bij? Werk samen met het online marketing bureau van Nijmegen: Innomarca! Wij helpen al ruim 5 jaar verschillende ondernemers hun doelgroep activeren, inspireren en overtuigen!
Wanneer is deze content overload voorbij?
Wanneer is zo’n periode van content overload eigenlijk voorbij? Dat is enorm moeilijk in te schatten.
Dat komt omdat het namelijk tweeledig is. Aan de ene kant moeten platformen als Meta, Google, LinkedIn en TikTok hierop inspelen door goedkope content te bestraffen.
Aan de andere kant moet het niet lonen om zulke goedkope content te maken. Dat heeft alles te maken met kijkers en interactie van deze kijkers met de goedkope content.
Wanneer dat voorbij is? Hopelijk wel heel snel!
Wat verwachten wij?
De invloed van AI is er overal. Niet alleen in het maken van content, maar ook in het bestraffen hiervan. Zo heeft Meta inmiddels het bekende “Gemaakt met AI” label. Om echt van nep te onderscheiden.
Wij verwachten dat in de toekomst algoritmes nog slimmer worden om juist wel waardevolle content naar voren te schuiven. We zitten nu eenmaal in een overgang. Wat kan jij doen? Je focus houden op waardevolle content en inspirerende mensen blijven volgen.
De rest? Lekker laten zitten voor wat het is.
Wel waardevolle content delen met je doelgroep?
De hulptroepen zijn dichtbij! Plan je kopje koffie online in. Staat ie warm als je aankomt! Yannick helpt je graag.