Ciao tutti, buongiorno! Daar zijn we weer!
De inmiddels beroemde woorden die ons meer dan 225 uur afspeeltijd hebben opgeleverd.
Hoe speel je in op een social media trend en laat je ze voor jouw bedrijf werken? Je leest het hier.
Trends komen en gaan, dat is natuurlijk al jaren zo. Met de komst van online kanalen zoals TikTok, Instagram en Facebook zijn dit soort trends in rap tempo elkaar aan het opvolgen.
Het ene moment ben je nog relevant omdat je op een trend bent gesprongen, twee dagen later is alle marketingophef weer over. Ja, dat is ondernemen anno 2024. Toch liggen er enorm veel kansen om te groeien. Wij nemen je mee in de stappen die je moet zetten om viraal te gaan en kunnen het natuurlijk niet laten om onze eigen resultaten te delen.
Joris Lammers, de held die ons nieuwe volgers bracht.
Met zijn Italiaanse looks, keurige kleding en prachtige woordkeuze is deze Bossche ondernemer de laatste periode enorm hard viraal gegaan. In no time naar duizenden volgers, een marketing campagne met Stëlz en een eigen kledinglijn is nu de dagelijkse realiteit.
Op zo’n trend inspelen is nou net precies wat wij voor ogen hadden. Want mensen die populair zijn, trekken bekijks. Wanneer je op het juiste moment inspeelt op een trend als deze mag je daar gratis op meeliften. Okay, wij hadden een marketingcampagne met Stëlz ook wel zien zitten maargoed een hoop extra volgers erbij is ook mooi. Hieronder gaan we verder in op de resultaten, maar eerst de video waar het allemaal om te doen is:
Wat hebben we bereikt door in te spelen op deze social media trend?
Inspelen op de vakantie van je collega, goed bedacht hè? Dat in combinatie met een simpele template zorgde toch echt voor mooie resultaten:
- 225+ uur afspeeldtijd!
- Dik 260.000 mensen bereikt!
- 25 volgers erbij!
Dat alles door een reel? Jazeker! Maar hoe zorg je er nu precies voor dat je ook deze resultaten haalt voor je eigen onderneming? Dan is het handig om de volgende stappen te volgen!
Stap 1: Herken een goede trend.
Misschien niet het makkelijkste, maar wel het meest essentiële voor het inspelen op een nieuwe trend is dat je op tijd bent. Zoals Cruijff ooit zei:
"In voetbal is het simpel: je bent óf op tijd óf je bent te laat. Als je te laat bent, moet je zorgen dat je op tijd vertrekt."
Johan Cruijff
Maar dat op tijd zijn. Hoe zorg je daarvoor? Simpel. Houd je ogen en oren open voor nieuwe dingen. De kans is groot dat je als ondernemer ook privé een social media account hebt. Houd eens bij welke trends je veelvuldig langs ziet komen. 100% dat er overlap is in content die je tegenkomt.
En voel je je niet helemaal de generatie Z tiktok influencer? Vraag dan vooral iemand die dit in jouw optiek is, wat de trends zijn. Doe daar je voordeel mee.
Stap 2: Vertaal de trend naar jouw bedrijf.
Een trend hebben gespot is een ding, maar dit vertalen naar jouw bedrijf is toch echt een andere tak van sport. Hoe ga je hierin het beste te werk?
Laten we het voorbeeld van onze succesreel met Joris Lammers pakken. Wat hebben we gedaan om iemand in de luxe mannenmode te vertalen naar ons bedrijf:
- Pak het “grappige element” uit de video.
- Vertaal dit naar een probleem binnen je bedrijf of naar een herkenbaar iets in de doelgroep die je wil aanspreken.
- Verzin een caption die de lading dekt. In ons geval “Wanneer je collega terugkomt van een weekje vakantie in Toscane.” Dit dekt precies de vertaling van het Italiaanse, het herkenbare van Joris Lammers en de relevantie voor collega’s.
Stap 3: De uitwerking en het plaatsen.
Nu je weet hoe je de trend kan vertalen naar je bedrijf is het tijd voor de uitwerking en het plaatsen.
Anno 2024 is het scrollen op video format niet meer weg te denken en worden tijdlijnen veelal overgeslagen. Is het dan handig om een statische post te creëren? Wij denken van niet.
Ga in dit geval voor een reel. Dat kan op twee manieren:
- Neem je content zelf op en gebruik het herkenning element in de content die je maakt.
- Ben creatief in programma’s zoals Canva en vertaal dit naar je eigen template. Zoals wij hebben gedaan.
Bedenk een leuke en toch creatieve caption, voeg de hashtags toe die relevant zijn en je bent good to go. En content is niet eenmalig interessant. Het helpt ook nog voor je vindbaarheid op social media. Lezen hoe dat kan? Check deze blog!
Veelgemaakte fouten bij inhaken op social media trends.
Ik speel toch juist in op een trend, hoe kan ik hierbij dan zelfs fouten maken? Ja echt, het kan je overkomen dat je een fout maakt bij het inspelen op een social media trend.
Dit zijn de meest voorkomende fouten hierbij:
- Te laat inspelen op een trend. Wanneer iedereen al heeft gelachen is de trend al overbodig. Je content zal veel minder aanslaan.
- Op verkeerde tijdstippen posten. Ben je een lokaal bedrijf zit je doelgroep vooral in de buurt. Houd dan rekening met evenementen die dan bezig zijn. Niets zo onhandig als je post live zetten wanneer je doelgroep aan het feesten is.
- Verkeerde interpretatie van een trend. Wanneer dit het geval is, werkt het averechts. Want dan ben jij het bedrijf die de trend verkeerd heeft opgepakt.
Nu je weet hoe je op trends kan springen en deze voor je bedrijf laten werken is mijn vraag aan jou. Ben jij de volgende viral? Wij zijn benieuwd!
Ook zo'n sterke strategie?
Dan is het zeker waardevol om eens contact op te nemen met Rik! Meer weten? Check dan de link hieronder.