Meme marketing, hoe een grapje voor megabereik zorgt.

Timo aan bureau meme marketing tiktok

Meme marketing, serieus? Yes! In deze blog gaan we het hebben over hoe grapjes voor een megabereik onder je doelgroep kunnen zorgen.

Wat is meme marketing precies?

Meme marketing. Ik had in 2020 nooit gedacht dat dit iets zou worden waar ik 4 jaar later over zou bloggen. Maargoed tijden en doelgroepen veranderen. 

Meme marketing is eigenlijk het efficiënt inzetten van grapjes om begrip en herkenning bij je doelgroep te triggeren. 

Op basis van deze trigger creëer je niet alleen herkenning maar ook ambassadeurs van je merk. Grappige mensen, en in dit geval bedrijven, worden geassocieerd met iets positiefs! 

Joris lammers innomarca social media trend instagram meme marketing

Hoe gebruik je meme marketing eigenlijk?

Meme’s gebruiken is een beetje als jezelf op glad ijs begeven. Je neemt wat risico wanneer je niet weet wat je doet. Zo is het heel belangrijk om te weten waar je doelgroep zich aan ergert, wat ze denken, wat ze interessant vinden en hoe ze zich bewegen. 

Is dit een mismatch? Dan gaat het al gauw de verkeerde kant op. Een ander belangrijk gedeelte hiervan is de platform + kanaalkeuze. 

Een serieus vakblad voor ondernemers is hiervoor niet de juiste plek, maar TikTok bijvoorbeeld des te meer. 

Maar hoe gebruik je meme marketing nu? 

Meme marketing is iets wat je in je marketing mix toe kan voegen om een groot bereik te creëren op een luchtige manier. 

De functie van social media is veel meer van informeren naar entertainen gegaan. Het is dus een leuke side act om te gebruiken wanneer je mensen wil entertainen en tegelijkertijd fan wil maken van je merk of bedrijf. 

Welk platform kies je hiervoor?

Zoals aangegeven hierboven is de kanaal doelgroep combinatie enorm belangrijk in het toevoegen van meme marketing aan je marketing mix. 

Het is dus zaak dat je weet dat meme marketing alleen tot zijn recht komt bij een informele setting. Zo zouden we eerder TikTok en Instagram aanraden als platformen voor deze vorm van marketing. 

Platformen die je liever niet kiest? LinkedIn, vakbladen, ondernemersclubs en e-mail marketing. 

Want meme marketing kan namelijk ook averechts werken. Hoe? Lees verder onder de foto.

Meme's zijn trendgevoelig. Zorg dat het niet averechts werkt.

Trendgevoeligheid is een groot ding bij meme marketing. Je lift hierbij namelijk mee op een combinatie van 2 factoren: 

Acute ergenis of herkenbaarheid bij je doelgroep + een actualiteit uit de media. 

Maak je bijvoorbeeld een meme van iets dat een jaar terug relevant was, maar wel inspeelt op de herkenbaarheid van je doelgroep. Dan heb je 1 van de 2 factoren, en werkt dit averechts. 

Kunst hierbij is dan natuurlijk: Hoe pak je alle twee de factoren mee? 

Antwoord hierop: Ga mee met trends en houd je ogen en oren open voor actualiteiten. 

Handige tips

Niet iedereen is gevoelig voor dit soort filmpjes. In formele bedrijven waar autoriteit voorop staat is dit niet het middel om enorm hard te groeien online. 

Dat zou eerder zijn op inhoud en kennis. 

Heb je een informeler bedrijf, zoals wij? Dan is dit iets waarmee je enorm je bereik kan vergroten. 

Zo deden we dat al eens met onze TikTok meme omtrent Joris Lammers, die 250k views pakte. 

Meme marketing. Zo groei je naar een megabereik.

Als je meme marketing effectief in wil zetten voor je bedrijf dan zijn er dus een aantal factoren van belang om er een succes van te maken: 

  1. Inspelen op ergenis of herkenning bij je doelgroep.
  2. Juiste selectie van social media kanalen. 
  3. Gebruik van actualiteiten en trends uit de media. 

Doe je dit niet helemaal juist, werkt het averechts. Als hét online marketingbureau uit Nijmegen weten we er alles van. Zonder grappen. 

Jouw online groei, daar maken we geen grappen over.

Wij helpen ambitieuze ondernemers online groeien. Dat doen we met data, transparantie en om te beginnen een bakje koffie. Zien we je snel?

Meer lezen over marketing?

Maandelijks waardevolle marketing tips ontvangen?

150+ mensen gingen je al voor!